Het COA krijgt uit het hele land vragen over de stand van zaken
van bestaande opvanglocaties in de gemeenten en de besluitvorming over nog te
ontwikkelen locaties.
Het COA heeft momenteel te maken met een lagere instroom van
vluchtelingen dan vorig jaar rond deze tijd. De instroom is echter nog altijd hoger
dan voorgaande jaren. Door de verminderde instroom zijn er een aantal lege
plaatsen en zijn er locaties die niet volstromen.
Vanwege de hoge instroom afgelopen jaar heeft het COA op basis
van het Bestuursakkoord (tussen het rijk en de gemeenten) samen met gemeenten
en provincies hard gewerkt aan het zo snel mogelijk realiseren van opvang voor
vluchtelingen. Daar is ook de noodopvang uit voortgekomen.
Ruimte voor kwaliteit
Nu de instroom is gestabiliseerd, heeft het COA de gelegenheid
om de kwaliteit van de opvang te verbeteren. Dat betekent dat ze het
opvangaanbod zo veel mogelijk uit reguliere AZC-plekken gaan laten bestaan en
het aantal noodopvangplekken gaan beperken. Dat betekent maatwerk per locatie,
waarover ze nauw overleg voeren met de betrokken gemeenten.
Maatwerk
Voor de bestaande noodopvang zijn er drie scenario’s: ombouwen
tot AZC, inzetten als buffercapaciteit voor noodopvang of sluiten.
Het COA vindt het wenselijk om een bepaalde buffer aan
opvangplekken achter de hand te hebben die snel kan worden aangewend als de
asielinstroom onverhoopt toch weer toeneemt.
Ze willen voorkomen dat er weer
een situatie kan ontstaan dat er van sporthallen gebruik gemaakt moet gaan
worden.
Dat betekent in de praktijk dat er ook behoefte blijft aan nieuwe opvangplekken, zeker
ook omdat er voor diverse noodopvang locaties geldt dat het om een tijdelijke
overeenkomst gaat.
Afwegingskader
Op
dit moment wordt door de Landelijke Regietafel gewerkt aan een afwegingskader
waarmee aan de regionale regietafels (in de provincie) transparant en
weloverwogen beslissingen kunnen worden genomen. Deze regionale regietafels
staan meestal onder leiding van de Commissaris van de Koning. Naast de
provincie zijn ook de gemeenten (zoals Gouda) en het COA betrokken. Het COA
levert inhoudelijke expertise, maar beslist dus niet. Dat gebeurt door de
regietafel. Al heeft ze uiteraard haar voorkeuren en prioriteiten en zal dat inbrengen
bij de overwegingen. Bij de afwegingen zal gekeken ook gekeken worden naar de
financiƫn en het maatschappelijk draagvlak.
Gezamenlijk
wordt op basis van alle input aan de regietafel bekeken welke locaties gebruikt
kunnen worden voor het huisvesten van vergunninghouders en daarbij zal er dus
ook worden gekeken naar de locatie in Gouda. Naar verwachting zal in september
duidelijkheid komen of het AZC in Gouda definitief doorgaat.
Angst
Door alle aanslagen van de IS in de wereld wordt de angst voor terroristen in Nederland groter en menigeen vreest dat die mee zullen “liften” als er straks waarschijnlijk vluchtelingen naar Gouda komen.
Een
deel van de Gouwenaars hoopt daarom nog steeds dat het plan niet doorgaat, anderen
willen liever afschalen naar maximaal 300 bewoners (minimum aantal voor een AZC) en er is ook een deel die
zich al volop aan het voorbereiden is en het als een mooie uitdaging ziet om
iets voor deze mensen te mogen betekenen.
Belangrijk
is om ons te realiseren dat we geen noodopvang locatie worden, maar statushouders
gaan opvangen (als de plannen tenminste doorgaan). We mogen (moeten) erop vertrouwen dat er dan afdoende is
gescreend en dat we niet bang hoeven te zijn dat er terroristen meekomen, al zullen we via de bestuursovereenkomst
goed vinger aan de pols houden en moeten we waakzaam blijven!
Laten
we vooral niet vergeten dat de mensen die naar Nederland zijn gevlucht zelf
juist bang zijn voor dat geweld en verlangen naar veiligheid en een nieuwe
toekomst. Laat dat voor ons een uitdaging zijn!