Betrokken

Betrokken

dinsdag 28 augustus 2012

Nieuw keurmerk in Gouda!

Op 13 augustus schreef ik een blog over het Weeshuisplein (bibliotheek) in de binnenstad, aangezien het daar een zooitje was, door potten en bakken met onkruid. De hele uitstraling was een aanfluiting. Het AD besteedde er vervolgens de nodige aandacht aan en zo ontstond er wat "rumoer" over dit plein.

De directeur van de bibliotheek - Nan van Schendel - was sportief en heeft de handschoen (letterlijk) opgepakt en is aan de slag gegaan.

Het resultaat maakte ze op 23 augustus zelf wereldkundig met een tweet:




Hiermee heeft ze een nieuw keurmerk in het leven geroepen: theokrins-proof :-)

Afgelopen zaterdag ben ik zelf even gaan kijken en het ziet er inderdaad nu stukken beter uit. 
Door deze actie ziet deze prachtige plek in Gouda er in ieder geval weer representatief uit. Nan bedankt!




vrijdag 24 augustus 2012

Websites voor toerist moeten beter!

De afgelopen weken heb ik stil gestaan bij de situatie in Gouda voor de toeristen en aangegeven dat goede informatie heel belangrijk is.
Daarbij is het van groot belang dat er een goede website aanwezig is met heldere informatie en meertalig: Nederlands, Engels, Duits en Frans.
Ik heb daarom eens kritisch  naar de kwaliteit van de websites over Gouda gekeken en er blijkt nog een hoop werk aan de winkel te zijn:

Meerdere websites

Nu is het opvallend dat er twee websites aanwezig zijn met algemene informatie over Gouda:
Welkom in Gouda en
Gouda Groene Hart



Meerdere talen

Welkom in Gouda heeft een prachtige start pagina: aantrekkelijk vorm gegeven en leuke foto's
Het is echter vreemd dat er een logo van de VVV op staat, die al enige tijd failliet is en je kunt er ook niet op klikken. Verwarrend!
Verder kan je naast het Nederlands alleen voor Engelstalig kiezen.

Klik je (per ongeluk) tweemaal op Engelstalig, dan kom je terecht op een pagina met o.a. touroperator informatie in het Nederlands (!)... Ook wordt er verwezen naar het Informatiepunt in de Waag, maar d.m.v. van een vage omschrijving en geen concreet adres...
Je moet overigens op Start klikken om weer op de centrale pagina te komen, waar je begonnen was om een andere taal te kiezen....


Maar goed, we kiezen weer voor Nederlands en gaan op zoek naar leuke dingen om te gaan bekijken en ik wil graag iets vinden over de St.-Janskerk.

Lange zoektocht

Ik klik op Highlights en krijg dan een wat algemeen verhaal te lezen:

Wandelen, varen of fietsen, de mooie historische binnenstad van Gouda kan op diverse manieren ontdekt worden.

Laat u meevoeren langs alle leuke plekjes van Gouda en ontdek de sfeervolle grachtjes, de welbekende kaasmarkt, siroopwafels, gezellige kroegjes, kaarsen makerijen, pijpen, het jaarlijkse evenement Gouda bij Kaarslicht (voorheen Kaarsjesavond), te veel om op te noemen! Kijk voor meer informatie links in de kolom en download hier de plattegrond van de binnenstad met alle highlights


Ik weet nog altijd niet goed wat ik kan doen in Gouda, maar ik kan wel een plattegrond downloaden waarop heel veel zaken staan die ik kan bekijken. Maar waarom iets een bezienswaardigheid is.....?


Dan maar kijken bij Cultuur & Historie



Tot mijn verbazing tref ik daar ongeveer dezelfde informatie aan, maar na goed lezen en kijken kan ik links op de website op bepaalde woorden klikken.
Ik klik op Kerken en ja hoor, ik zie nu verschillende kerken genoemd worden met hyperlinks en zo kan ik dan eindelijk iets over de St.-Janskerk vinden...
Teleurstellend is dat er bij deze en andere bezienswaardigheden totaal geen afbeeldingen staan, alleen tekst. Dat is anno 2012 toch niet meer acceptabel. Je moet de toeristen prikkelen met leuke foto's en relevante informatie.

Verwarrend

Verwarrend is ook dat je verschillende selectie criteria hebt die uiteindelijk bij dezelfde kerk uitkomen en dus overbodig zijn.


Alles overziend stel ik vast dat de benodigde informatie weliswaar op de website te vinden is, maar op een heel omslachtige en onduidelijke wijze.
Na een blij begin (de welkomst pagina ziet er goed uit) is de verdere opbouw ronduit teleurstellend.

Iedereen die ook maar iets van marketing en websites weet, moet zich realiseren dat je de de belangrijkste informatie maximaal na één klik moet kunnen vinden en dat je veelvuldig met beeld materiaal moet werken. Huiswerk dus!!

Dan de andere site: Gouda Groene Hart (via Google: VVV Gouda | Home.....)

De eerste vraag die bij me opkomt is waarom deze site er überhaupt is.
Het is geen fraai vorm gegeven site en het is toch veel beter om één site over Gouda te hebben?!

St.-Janskerk

De site bevat veel interessante informatie over Gouda (en daarbuiten), maar het is heel lastig om concreet iets te vinden en je vindt bijvoorbeeld niets over de St.-Janskerk.
O ja, toch wel, als ik op de start pagina bij Zoek op kaart: 'Sint Janskerk'  in tik, krijg ik een weblink te zien bij het kopje Activiteit en door op die weblink te klikken krijg ik toch wat informatie en zowaar een (kleine) foto....
Als toerist was ik al lang afgehaakt.....

Beetje meertalig

O ja, ik vergeet nog wat positiefs te vermelden.... deze website kan wel in het Engels, Duits en Frans.
Prima! Maar als je dan bijvoorbeeld voor Frans kiest heb je nog wel een probleem...., want de kopjes op de website blijven gewoon in het Nederlands. Dat is toch wel lastig zoeken voor een toerist....
En als de toerist dan toch willekeurig op een andere term klikt zal hij merken dat  behalve de pagina die tevoorschijn komt als je op de taalbutton klikt verder alles gewoon in het Nederlands blijft....



Conclusie

Kort en goed: als we de (buitenlandse) toerist goed willen informeren en activiteiten, monumenten enz. willen laten bezoeken, is er aan de websites nog flink wat werk te verrichten. 
En nogmaals: streef ernaar om zoveel mogelijk alles op één website te vermelden.

maandag 20 augustus 2012

Toerist haantje de voorste?

Op zaterdag 18 augustus werd dit jaar voor de tweede keer de Kunstmarkt rondom de Goudse St.-Janskerk georganiseerd.

Het was een snikhete dag en dat was goed te merken; de belangstelling viel wat mij betreft nogal tegen.
De kramen zelf waren leuk en divers, maar bij de keramiek kramen had ik toch regelmatig het verlangen naar de veel interessantere Goudse Keramiekdagen op de Markt.

Maar goed, wellicht kunnen deze activiteiten elkaar mooi aanvullen, zeker als de Kunstmarkt beter wordt aangegeven door op verschillende plekken in de stad hiernaar te gaan verwijzen.
Het winkelend publiek op de Markt en in de rest van de stad had voor een groot deel waarschijnlijk geen idee wat er rond de St.-Janskerk te beleven viel.

Ook de St.-Janskerk zelf had deze dag kunnen benutten door meer promotie te maken, zowel door een kraam in te richten, als ook om meer uitnodigend te zijn bij de ingang. Een leuke poster o.i..d. had al geholpen.

Opnieuw blijkt dat Gouda prima ideeën heeft en zich inzet voor allerlei activiteiten om Gouda op de kaart te zetten, maar in de uitvoering toch steken laat vallen.

maandag 13 augustus 2012

Onkruid voor de toerist

(zonder houten banken ziet de binnenplaats er veel fraaier uit!!)

Naar aanleiding van mijn vorige blog, waarin ik onder andere een pleidooi heb gehouden voor een betere vindbaarheid van attracties in Gouda, heb ik veel bijval gekregen.
Op Radio Gouwestad heb ik toegezegd me te zullen inzetten om samen met anderen die betere bewegwijzering in Gouda voor elkaar te krijgen.
Ik ga daarvoor contact opnemen met de betrokken wethouder en de directeur van Museum GoudA die al meerdere malen op de gebrekkige bewegwijzering heeft geattendeerd.

Netjes

Maar goed, een betere vindbaarheid is één, maar de attracties zelf moeten er natuurlijk ook prima uitzien.
En daar kan zo nu en dan ook nog wel wat aan worden verbeterd....
Naar mijn mening moet het bij onze historische plaatsen netjes zijn en dient eventueel aanwezig groen goed te zijn onderhouden.

Mooiste plek

Een fotogenieke plek is de binnenplaats bij het Weeshuis (Spieringstraat), waar de bibliotheek en Zoet en Zalig zijn gevestigd.

Zoet en Zalig is lyrisch over deze locatie: ”Op één van de mooiste en verborgen plekken in Gouda hebben wij dé ultieme plek gecreëerd waar je, op jouw eigen wijze, kan genieten van “Het zoete leven”!”

Onkruid

Veel toeristen zie je op deze plek foto's maken, maar als je goed kijkt ziet het er toch wel treurig uit. Niet zozeer door de houten banken die overigens wel erg dominant op het binnenplein staan, maar vooral door de deplorabele toestand van de plantenbakken en potten. De potten en bakken staan vol met onkruid of zijn zelfs leeg. Er liggen al weken een paar zakken aarde en tot voor kort lag er ook nog troep.

Aan de slag

Zo moet het dus niet als we onze stad willen profileren voor onze toeristen. Werk aan de winkel dus!
Zet een paar leuke planten en bloemen in de bakken en potten en houdt het netjes bij. Zorg dat banken er netjes bijstaan (liefst ook wat minder banken) en dan kan met recht worden gezegd dat we hier te maken hebben met één van de mooiste plekjes van Gouda.


Dit bordje belooft wat, maar het binnenplein stelt wat teleur.....
Cyclus zou zeggen: we laten de natuur meer haar gang gaan....
Natuurlijke asbak
Stilleven
Goudse distel....
Moderne kunst?

maandag 6 augustus 2012

Engeland wijst ons de weg


De afgelopen weken ben ik met mijn gezin voor de tweede keer in Kent (Engeland) op vakantie geweest en we hebben wederom genoten van het prachtige Engelse landschap en van de hectiek in Londen.

Schoon

Opnieuw viel het het ons op dat in Engeland de mensen doorgaans zeer correct met elkaar omgaan en het overal erg schoon is. Nederland (Gouda...) kan daar echt nog wel wat van leren.
Verder hebben we ook weer genoten van het prachtige Engelse erfgoed en ik was benieuwd of de ongunstige koers van de de Engelse pond nog haar invloed zou hebben op de attracties, die nu vaak echt duur zijn.

Aantrekkelijk

Dat bleek niet het geval te zijn. Bij de populaire attracties was het bijzonder druk. De mensen zijn dus best (nog) bereid om flink voor iets te betalen als het maar aantrekkelijk (voor bijvoorbeeld kinderen) is.

Leerpunten voor Gouda

In 2010 schreef ik al over het idee om een Erfgoedpas in te gaan voeren, om zo voor een bepaalde duur onbeperkt toegang te geven tot ons erfgoed in Gouda en eventueel daarbuiten.

Daarnaast heb ik in Engeland geleerd dat het belangrijk is om bezoekers te trekken door rond je erfgoed (Gouda o.a. kerk - markt - waag - stadhuis - grachten) een sterke focus te hebben op activiteiten. Vooral activiteiten voor kinderen spreken aan.
En doe dat dan niet gedurende een paar dagen, maar bijvoorbeeld gedurende de maanden juli en augustus. Daarbij kan je een focus aanbrengen met extra activiteiten gedurende een meer beperkte periode, maar verbindt zaken aan elkaar en kies een rode draad.

Ofschoon in Gouda in toenemende mate wordt ingezet op aansprekende activiteiten is het nog te vaak fragmentarisch en te weinig bekend en worden (top)attracties te weinig gepromoot.
Onlangs werd ik daar weer eens meer geconfronteerd toen ik promotie maakte via Twitter voor "Gouda, dag van de Stroopwafel" en mensen in de stad vervolgens niet konden achterhalen wat er nu precies te beleven viel en teleurgesteld afhaakten....

En het is toch een aanfluiting dat de bewegwijzering in de binnenstad lange tijd niet op orde was en volgens mij nog steeds niet helemaal op orde is. Dat soort zaken moet gewoon prima voor elkaar zijn.

St.-Janskerk meer profileren

Maar het kan nog "erger": iedere keer valt het mij op dat de St.-Janskerk met haar unieke Goudse glazen (zeker bij de Nederlandse toeristen) relatief onbekend is. Weinigen weten dat deze kerk in de top-100 van Nederlandse monumenten staat. Jaarlijks heeft deze kerk nog geen 50.000 bezoekers, terwijl onze stad meer dan 500.000 unieke bezoekers op jaarbasis heeft (excl. buitenlandse bezoekers).
De ingang van de kerk is niet makkelijk vindbaar en het is niet direct duidelijk wat de toeristen kunnen verwachten; toeristen zien bij binnenkomst niet veel bijzonders en daarnaast denken ze nogal eens dat het om een (tijdelijke) tentoonstelling van Goudse glazen gaat.

Doorpakken

Op het gevaar af dat ik weer het verwijt krijg me teveel met marketing activiteiten te bemoeien, blijf ik erop hameren om nog meer door te pakken op stadsmarketing en onze prachtige stad steviger (internationaal) op de kaart te zetten.

Hieronder nog een foto verslag van onze vakantie:


Cliffs van Dover
Cranbrook
Leuk hebbeding...
Eastbourne
Pier van Eastbourne
Royal Pavilion - Brighton

Gouda is toch populairder dan Londen...

Leeds Castle


LONDEN 

Oud en nieuw
Deel van Russische delegatie aan het winkelen   
De Shard (de Scherf) is het hoogste gebouw van Europa (310 meter)